Finaliści ubiegłych edycji konkursu szczególnie upodobali sobie realizację teledysków. Gatunek, w którym wolność twórcza ogranicza jedynie (albo aż) budżet, to dobra okazja, aby wyżyć się kreatywnie i reżysersko. W jakim kierunku muzycznych produkcji powędrowali nasi finaliści?
Michał "Radziej" Radziejewski
Sonar Soul feat. Zofia Lubos - Tracę
Czy marzenia mogą być szkodliwe? Takie pytanie możemy postawić sobie po obejrzeniu klipu do piosenki Tracę Sonar Soul i Zofii Lubos, w reżyserii Michała "Radzieja" Radziejewskiego, laureata 5. edycji konkursu PYD. – Główną inspiracją było zatracanie się w swoich marzeniach. Sam tytuł Tracę podsunął mi gdzieś ten pomysł. Od razu pojawiły się w głowie ujęcia ludzi, oglądających swoje pragnienia w telewizorach. W scenariuszu chciałem dodatkowo zaznaczyć, jak marnują swoje życie. Uciekają myślami do rzeczy których pragną, a wystarczyło by wstać i po prostu zacząć działać – opowiada Michał. – Najważniejszym wyzwaniem był budżet. Kombinowaliśmy wizualnie, co zrobić, żeby było ciekawie, klimatycznie, ale też bez zbędnych wydatków. Ostatecznie myślę, że udało nam się.
Sonar Soul feat. Zofia Lubos - Tracę [UKM 076]
Michał Korzewski & Adrian Kuciel
Dark Leaves – Solitude
Nostalgiczna melodia piosenki Solitude w wykonaniu zespołu Dark Leaves dała Michałowi Korzewskiemu i Adrianowi Kucielowi, finalistom 6. edycji PYD, duże pole do twórczego popisu. – Muzyka przenosi nas w świat fantazji, pobudzony stanem osamotnienia. Chcieliśmy to przedstawić za pomocą mniej lub bardziej powiązanych ze sobą scen dryfujących z odpowiednim stanem emocjonalnym piosenki. Stylistycznie muzyka z pogranicza rocka progresywnego, folku i bluesa, skusiła nas o inspiracje z takich tytułów jak Buffalo 66, Wild at heart czy True detective. Z tego powodu, dobór lokacji był dla nas jednym z ważniejszych punktów – opowiada Michał Korzewski, reżyser teledysku. – Idąc za inspiracjami i konwencją chcieliśmy także "wyhamować" klasyczne teledyskowe tempo i dać ujęciom potrwać trochę dłużej, uspokoić kamerę – dodaje Adrian Kuciel, autor zdjęć.
Dark Leaves - Solitude (music video)
Kuba Zarzycki
Legumina - Fake your funeral
Udawany pogrzeb to wydarzenie, które zawsze ma za sobą ciekawą historię. I właśnie o takim wydarzeniu opowiada teledysk w reżyserii Kuby Zarzyckiego, stworzony do piosenki Leguminy Fake your funeral. – Pamiętam jak Monika (wokalistka Leguminy) opowiedziała mi historię powstania piosenki: jak to poznała miłość swojego życia jadąc wynajętym od piekarni vanem na sfingowany pogrzeb. Od razu pomyślałem, że to jednak życie jest najlepszym scenarzystą, że ciężko byłoby wymyślić coś równie abstrakcyjnego. Postanowiłem zbudować klip wokół tej historii, ale nie opowiadać jej jeden do jednego, lecz potraktować ją jako kanwę, do której dorzuciłem sektę, taniec, plastikową panterę i łoże ze sztucznych kwiatów. No cóż, czasem ciężko mi ukryć fascynację wszystkim, co dziwne – komentuje Kuba Zarzycki, zwycięzca I nagrody 6. edycji konkursu.
Legumina - Fake Your Funeral
Patrycja Polkowska
Igo – Mówią mi
Teledysk do piosenki Igo - Mówią mi to niezwykły projekt finalistki 5. edycji konkursu – Patrycji Polkowskiej. Powstał on we współpracy z wychowankami Zakładu Poprawczego w Studzieńcu, dla których Patrycja prowadziła warsztaty filmowe. – Zostawiliśmy im kamery na jedną dobę. Mieli opisać otaczającą ich rzeczywistość, opowiedzieć o życiu codziennym i o miejscu, w którym się znaleźli. Kolejny dzień poświęciliśmy na realizację ujęć, w których pojawia się Igo. Lokacją była sala muzyczna w głównym budynku poprawczaka. Zależało mi na tym, żeby te warsztaty nie były nastawione jedynie na efekt finalny, a wychowankowie mogli wziąć z nich coś dla siebie. Ten projekt przyniósł całej ekipie wiele satysfakcji – opowiada Patrycja.
MUSIC VIDEO Igo “Mówią mi”
Patryk Karbowski & Michał Wiśniowski
Ludojad - Boski pieprz
Teledysk do piosenki Boski pieprz zespołu Ludojad to sentymentalna wycieczka do czasów sprzed 25 lat, kiedy o późnych porach wieczorowych mogliśmy oglądać dziwne programy pełne enigmatycznych postaci. Klip stworzyli Patryk Karbowski i Michał Wiśniowski – zwycięzcy II nagrody w 6. edycji PYD. – Głównego bohatera wzorowałem na Kaszpirowskim i „rękach które leczą” Zbyszka Nowaka. Dzięki jasno sprecyzowanej wizji ekipa wiedziała w jaki klimat celujemy – relacjonuje Patryk Karbowski, reżyser produkcji. Michał Wiśniowski, autor zdjęć, dodaje, że produkcja stanowiła nie lada wyzwanie. – Realizacja filmu w koncepcji telewizji lat 90-tych i stylistyki obrazu SD i VHS, była ciągłą walką z samym sobą, żeby nie „przedobrzyć”. Decyzje o celowym niszczeniu jakości obrazu i dobieraniu narzędzi, jak np. starego typu kamery HD z niewielką matrycą i ciemnym obiektywem typu zoom, są niełatwe dla operatora w dobie kamer wielkich rozdzielczości, rozpiętości tonalnej i filmowej plastyki – zaznacza Michał.
Ludojad - Boski pieprz
Jarek Tokarski
PAT – Stypa
Teledysk do utworu Stypa zespołu PAT przedstawia pożegnanie pewnego staruszka – człowieka, który za życia nie cieszył się dobrą sławą. – Przesłuchałem utwór kilka razy i od razu wiedziałem, że ta Stypa musi być metaforycznie piekłem i personifikacją grzechów głównych tej zwichrowanej rodzinki. Bardzo interesuje mnie cienka granica między dobrem a złem, snem a jawą – opowiada Jarek Tokarski, reżyser teledysku i finalista 5. edycji PYD.
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z serwisu www. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.