COMPETITION AND TALENT
DEVELOPMENT PROGRAM

Podróż w głąb Azji, czyli 5 najciekawszych debiutów z festiwalu Pięć Smaków

Podróż w głąb Azji, czyli 5 najciekawszych debiutów z festiwalu Pięć Smaków
Świat kina Azji to jeden z najprężniej rozwijających się rynków filmowych. To właśnie tam powstaje najwięcej produkcji, a twórcy m.in. z Azji Wschodniej, Południowo-Wschodniej i Południowej, nie boją się odważnych eksperymentów gatunkowych. Filmowcy nie tylko z chęcią łamią zasady formalne kina, ale także  podejmują poważne tematy, oraz prezentują często nieznane nam bliżej oblicze azjatyckiej kultury. 

W tym roku 14. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków odbędzie się w dniach 25 listopada - 6 grudnia 2020 r. wyłącznie w internecie. Przygotowaliśmy listę najciekawszych filmowych debiutów, które możecie obejrzeć z własnej kanapy.

Ząb mądrości, reż. Liang Ming

Akcja filmu rozgrywa się w połowie lat 90. w małej miejscowości tuż przy granicy między Chinami a Koreą Północną. Główną bohaterką jest młoda dziewczyna Gu Xi, która próbuje walczyć o przeżycie – nie tylko traci pracę, ale także ma nieudokumentowany status obywatelski. Sytuacja staje się jeszcze trudniejsza, kiedy wyciek ropy zabija wszystkie ryby na pobliskim wybrzeżu, a brat Gu Xi – rybak, traci ich jedyne źródło utrzymania. Film podejmuje temat życia na opuszczonej prowincji i pokazuje bajkowe, skąpane w śniegu krajobrazy.

Ròm, reż. Tran Thanh Huy

Jedna z najbardziej kontrowersyjnych produkcji tegorocznego festiwalu. Ròm to pełnometrażowy debiut reżyserski docenionego w Wietnamie młodego twórcy Tran Thanh Huya, który specjalizował się w krótkich formach. Film opowiada o przeznaczonej do rozbiórki dzielnicy Ho Chi Minh, która staje się pełnoprawnym bohaterem produkcji. Twórca opowiada o odrzuceniu i próbie odnalezienia się w napędzanym ciągłą zmianą i brutalnością świecie. Film wygrał w 2019 r. nagrodę podczas festiwalu w Busan i od razu został ocenzurowany w Wietnamie, gdzie zablokowano premierę i postulowano o zniszczenie wszystkich kopii. Kiedy ostatecznie dostał się do kin – osiągnął spektakularne wyniki box office.

Kropla piękna, reż. Cho Kyung-hun

Kropla piękna jest fabularnym debiutem Cho Kyung-huna, opartym na jednym z odcinków internetowego komiksu Oh Seong-dae Tales of Unusual. Główną bohaterką jest makijażystka, która powoli zagłębia się w depresji. Wszystko zmienia się, kiedy pod drzwiami znajduje przesyłkę z tajemniczym kosmetykiem, który obiecuje jej niesamowity wygląd. Kropla piękna to przykład rosnącej w siłę mody na niezależne animacje dla dorosłych. Twórcy nie tylko krytykują niemożliwe do osiągnięcia standardy piękna w dzisiejszej Korei, ale także bawią się gatunkami, mieszając z jednej strony motywy body horroru, z drugiej dramatu społecznego.

Boluomi, reż. Lau Kek Huat, Vera Chen

To pełnometrażowy debiut fabularny twórców: Lau Kek Huat, Vera Chen. Niezwykła opowieść o relacji ojca i syna opowiedziana w retrospekcjach. Duet reżyserski buduje narrację w dwóch płaszczyznach czasowych: oglądamy życie ojca, który w latach 50. urodził się w dżungli, przeplatane scenami z życia syna, który próbuje odnaleźć się współczesnym Kaohsiung, drugim co do wielkości mieście na Tajwanie. Twórcy próbują wychwycić trudne do opisania doświadczenie migracji zarobkowej i pokazują, jak przeszłość naszych przodków może mieć wpływ na przyszłość.

Córki, reż. Hajime Tsuda

Intymny portret 20-latek mieszkających i odnoszących sukcesy w Tokio. Twórca, Hajime Tsuda, zabiera widzów w świat pełen fleszy, pokazów mody, popularnych restauracji i nonszalanckiego życia młodych ludzi w Japonii. Reżyser jednak patrzy na swoich bohaterów z sympatią i zrozumieniem, budując opowieść z wykorzystaniem zachwycających kadrów i pastelowej kolorystyki.
Przeczytaj także
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z serwisu www. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.