Kto ją zabił? (2005), R. Johnson
Początki bywają trudne. Wiedzą o tym słynni reżyserzy, którzy aby zrobić swój pierwszy pełny metraż, namawiali rodziców na wzięcie kredytu albo odwiedzali okoliczne firmy, by przekonać ich przedstawicieli do dofinansowanie produkcji. Wysiłki się opłaciły, a dziś ich nazwiska znane są na całym świecie, ale – o ironio – filmy, dzięki którym ich kariera wystartowała, już mniej. Przyglądamy się filmowym debiutom, które, często zapomniane, okazały się kamieniem milowym w karierze słynnych reżyserów.
Pojedynek na szosie - Steven Spielberg
Dwudziestopięcioletni Steven Spielberg już w swoim pierwszym filmie pokazał, że budowanie napięcia to jego mocna strona. Fabuła Pojedynku na szosie jest niezwykle prosta – mężczyznę jadącego samochodem osobowym ściga ciężarówka. Choć cały film to podróż autem, w której pada niewiele słów, opowieść trzyma w napięciu do ostatniej sceny. Co ciekawe, Pojedynek na szosie miał najpierw premierę telewizyjną, a dopiero po jego dobrym przyjęciu, film trafił do kin w Europie i Australii.
Film można obejrzeć w serwisie iTunes.
Pojedynek na szosie (1971), S. Spielberg
Kto ją zabił? - Rian Johnson
Wytrwałości w robieniu pierwszego filmu powinniśmy uczyć się od Riana Johnsona! Późniejszy twórca filmu Na noże napisał scenariusz dzieła Kto ją zabił? tuż po studiach i aż przez kolejnych siedem lat „pitchował” go przed producentami. Bezskutecznie. Powtarzano mu, że to zbyt unikalny materiał dla początkującego reżysera. W końcu Johnson postanowił zrobić film sam i poprosił swoją rodzinę i przyjaciół o wsparcie finansowe. Okazało się to wspaniałą inwestycją, bo film opowiadający o zabójstwie licealistki, zarobił ponad 5 mln dolarów i zdobył nagrodę podczas festiwalu w Sundance.
Film można obejrzeć w serwisie Ipla.tv
Kto ją zabił? (2005), R. Johnson
Ryzykant - Paul Thomas Anderson
Dwudziestosześcioletni Paul Thomas Anderson zadebiutował skromnym filmem o relacji ojca z synem i przy okazji dał się we znaki jego producentom. Choć okres zdjęciowy tego filmu trwał sześć tygodni, to jego postprodukcja zajęła rok! Dlaczego? Reżyserowi nie podobała się wersja filmu, która przypadła do gustu producentom. Anderson miał jednak materiał, więc stworzył film po swojemu i wysłał go na Festiwal w Cannes. Ryzykant dostał się do sekcji Un Certain Regard, a producentom pozostało zaakceptowanie wersji reżyserskiej filmu.
Film można obejrzeć w płatnej sekcji YouTube'a.
Ryzykant (1996). reż. P. T. Anderson
Śmiertelnie proste – bracia Coen
Bracia Coenowie zrobili najpierw trailer, a dopiero potem film. Ta odwrócona kolejność miała pomóc im zebrać fundusze na realizację. Bracia Coenowie odwiedzali swoich znajomych, a także siedziby firm, gdzie pokazywali trailer i namawiali do przekazania funduszy na produkcję filmu. Ten proceder zajął im rok, ale udało się! Śmiertelnie proste to film z gatunku neo-noir, opowiadający o właścicielu browaru, który wynajmuje detektywa, by zabił swoją żonę i jej kochanka. W filmie debiutuje także Frances McDormand.
Film można obejrzeć w serwisie iTunes.
Śmiertelnie proste (1984), reż. Bracia Coen
Pojedynek – Ridley Scott
Ridley Scott rozpoczął swoją karierę od tworzenia reklam. Jednak w połowie lat 70. Ridley Scott był już gotowy na twórczość fabularną. Film Pojedynek rozgrywa się w czasach wojen napoleońskich i opowiada historię dwóch oficerów huzarów – D’Huberta i Ferauda . Ich kłótnia z powodu drobnego incydentu zmienia się w gorzki i bolesny zatarg trwający przez kilkanaście lat. Film był chwalony szczególnie za autentyzm mundurów, oraz wierne odtworzenie stylu walki. Otrzymał nagrodę za najlepszy debiut reżyserski na MFF w Cannes w 1977 roku i stał się przepustką Scotta do hollywoodzkiej kariery.
Film można obejrzeć w serwisie HBO GO.
Pojedynek (1977), reż. R. Scott