Druga część The Last of Us, stworzona przez wytwórnię Naughty Dog, udowadnia, że dobry gameplay może mieć równie angażującą fabułę, co najlepsze produkcje serialowe. Prezentujemy 5 najciekawszych gier, które inspirują się kinem, pogłębiają psychologię postaci i podejmują ważne, często kontrowersyjne tematy. To gry, które momentami bardziej przypominają interaktywną fikcję niż tradycyjne gry wideo, a ich twórcy niekiedy prześcigają filmowych scenarzystów w tworzeniu zaskakujących fabuł i kreowaniu wielowymiarowych światów.
Bioshock
Pierwszoosobowa strzelanka wydana w 2007 r. i zaprojektowana przez Kena Levine’a. Akcja rozgrywa się w latach 60. XX wieku, w Rapture, tajemniczej podwodnej antyutopii. W grze zaskakują nie tylko odniesienia do kina noir, ale także mocny, filmowy twist na koniec rozgrywki. Gracz wplątany zostaje w zaskakującą historię, której towarzyszy doskonale wybrany soundtrack składający się ze swingowych klasyków (m.in. Franka Sinatry) oraz współczesnych utworów zaaranżowanych w stylu muzyki z lat 60. Trylogię BioShock doceniono głównie za podejmowanie kwestii wyborów moralnych.
Wiedźmin
Seria kultowych gier stworzonych przez studio CD Projekt Red na motywach Sagi o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego. Twórcy postawili na ciekawą rozgrywkę, a także oddali hołd kultowej sadze. Za sukcesem gry stoją fani książkowego pierwowzoru, którzy z pasją przenieśli na ekran komputera nastrój świata wykreowanego przez Sapkowskiego. Scenarzyści stanęli na wysokości zadania, aby klimat pierwowzoru wybrzmiał także w dialogach, które weszły do kanonu nowomowy dla graczy. To przykład adaptacji, która rozwija wątki przedstawione w pierwowzorze nadając im nowe, zaskakujące znaczenie.
Heavy Rain
To interaktywna przygoda inspirowana światem filmów Davida Finchera. Gra toczy się wokół wątku seryjnego mordercy zwanego Zabójcą Origami. Rozgrywka w Heavy Rain przypomina film, a gracz zmuszany jest do podejmowania trudnych wyborów, które mogą czasami skutkować śmiercią ważnych dla fabuły bohaterów. Gra, wyprodukowana przez Sony Computer Entertainment, oparta jest na tzw. quick time events, czyli formie interaktywnych przerywników filmowych, podczas których gracz ma za zadanie nacisnąć klawisz odpowiadający pojawiającej się na ekranie ikonie (dokonać decyzji). Heavy Rain podejmuje bardzo kontrowersyjne tematy, a w grze pojawia się m.in. temat prostytucji, narkotyków czy alkoholizmu.
What Remains of Edith Finch
Przygodówka pierwszoosobowa, przez krytyków nazywana często “symulatorem chodzenia”. Główna bohaterka – Edith Finch wyrusza do rodzinnego domu, aby rozwiązać zagadki związane z tajemniczymi śmierciami wśród najbliższych. Bohaterka zwiedza dom i poznaje historię poszczególnych członków rodziny, “podglądając” ich przez dziurki od klucza. To zaskakujący przykład gry, w której fabułę obserwujemy z bardzo intymnej perspektywy, a całość rozgrywki opiera się wyłącznie na ludzkich emocjach.
The Last of Us
Przygodowa gra akcji z elementami survival horroru, wyprodukowana przez niezależne studio Naughty Dog. Akcja produkcji toczy się w 2033 roku w postapokaliptycznych Stanach Zjednoczonych 20 lat po wybuchu epidemii. Głównym bohaterem gry jest Joel, który podejmuje się zadania eskorty nastoletniej dziewczynki o imieniu Ellie, której przeciwciała mogą okazać się lekiem na tajemniczą chorobę. Gra nie tylko podejmuje tematy ekologiczne i polityczne, ale także przygląda się jednostce w sytuacji kryzysowej. Twórcy gry przykładają ogromną wagę do interesujących dialogów oraz budują wielowymiarowe postaci. Ścieżkę dźwiękową do The Last of Us skomponował argentyński kompozytor Gustavo Santaolalla. Serial na podstawie gry ma powstać dla HBO, a za scenariusz odpowiadają Craig Mazin i Neil Druckmann (twórcy docenionej przez widzów i krytyków produkcji Czarnobyl).